Moet je aan de kant voor een buitenlands hulpverleningsvoertuig?

Vandaag op het werk, in Tilburg, een onbekende sirene en auto gezien mét OGS, nader onderzoek bracht mij tot de conclusie dat het ging om een Belgische brandweerwagen. Nu is mijn vraag Nederland heeft een zogenoemde beneluxverdrag omtrent hulpverleningsvoertuigen, wanneer de ambulance/politie/brandweer vanuit België/Luxemburg naar Nederland rijden, en hier van de meldkamer toestemming hebben voor OGS, moet je dan alsnog aan de kant, of hoeft dit niet omdat het in Nederland geen "officiële" hulpverleningsvoertuigen zijn? (los van het feit dat ikzelf wel aan de kant zou gaan)

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Bordensteker
2 jaar geleden
Goed om alvast te weten: ik lees hier dat een bepaalde regeling juist is ingetrokken.
Niet duidelijk is of er een andere regeling voor in de plaats gekomen is. Artikel 8 Regeling optische en geluidssignalen 2009
De Regeling optische en geluidssignalen en de regeling van 19 mei 2000, nr. DGP/VI/U000167, houdende erkenning van bepaalde Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen, worden ingetrokken.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0025357&artikel=8&z=2021-01-05&g=2021-01-05 Zie ook https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20160426-IFV-Gebruik-optische-en-geluidssignalen-in-het-buitenland.pdf , maar dat gaat over Nederlandse voorrangsvoertuigen in de buurlanden.
alexf52889
2 jaar geleden
@bordenstekker hoe verklaar je dit dan? https://webapps.politieacademie.nl/benelux#page-13572 (los van het feit dat ik natuurlijk persoonlijk wél aan de kant zou gaan)
SimonV
2 jaar geleden
Artikel 8 sloeg op buitenlandse voertuigen toestaan om in Nederland de voorrangssignalen te voeren die OOK IN HET THUISLAND gevoerd mogen worden.
alexf52889
2 jaar geleden
@simonV dus buitenland mag hier OGS voeren en Nederland in België, Duitsland en Luxemburg.

Antwoorden (1)

Ja. Een bestuurder van een buitenlands hulpverleningsvoertuig moet eerst toestemming vragen aan de meldkamer een blauw zwaailicht te voeren.
Voor hulpverleningsvoertuigen met een blauw zwaailicht moet je aan de kant gaan.
SimonV